کد مطلب:129677 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:145

شهادت خاندان عقیل در روز عاشورا
استاد قرشی گوید: «جوانان پاكباز خاندان عقیل برای جهاد شتاب می ورزیدند و مرگ را ناچیز می شمردند. امام (ع) با دیدن دلاوری و شتابشان در دفاع از وی می فرمود: «خداوندا قاتل خاندان عقیل را بكش... ای خاندان عقیل شكیبا باشید كه وعده گاه شما بهشت است.» امام سجاد (ع) به خاندان عقیل علاقه بسیار زیادی داشت و آنان را بر دیگر افراد خاندان جعفر مقدم می داشت. وقتی در این باره از ایشان پرسیدند، فرمود: من هرگاه روز همراهی شان با اباعبدالله را یادآور می شوم، بر آنان رقت می آورم.

نه تن از این خاندان در راه دفاع از اباعبدالله (ع) در میدان نبرد به شهادت رسیدند شاعر درباره آنان می گوید: «با آه و ناله بر خاندان پیامبر گریه كن،

هفت تن از آنان از خاندان علی و نه تن از خاندان عقیل به شهادت رسیدند.»

(حیاة الامام الحسین بن علی (ع)، ج 3، ص 249) و ر.ك: المعارف، ابن قتیبه ص 204، نفس المهموم، ص 321؛ جمهرة انساب العرب، ص 69.)

شایان توجه است كه سماوی زندگینامه هیچ یك از افراد خاندان عقیل را، به جز مسلم بن عقیل، محمد بن مسلم، عبدالله بن مسلم، محمد بن أبی سعید بن عقیل، عبدالرحمن بن عقیل و جعفر بن عقیل در شمار یاران امام حسین (ع) نیاورده است. (ر.ك: ابصار العین).

آن دسته از اعضای خاندان عقیل كه به اعتقاد بیشتر مورخان در روز عاشورا همراه امام حسین (ع) به شهادت رسیدند، اشخاص زیر بودند: